Bomarzo ist die zweite von drei Opern des argentinischen Komponisten Alberto Ginastera. Das Libretto stammt von Manuel Mujica Laínez und basiert auf dessen 1962 veröffentlichten Roman über Pier Francesco Orsini, Herzog von Bomarzo, im Italien des 16. Jahrunderts, der den Sacro Bosco mit seinen berühmten Skulpturen schuf.
Nachdem Orsini einen vergifteten Trunk zu sich genommen hat, erlebt er in Visionen noch einmal einige Schlüsselszenen aus seinem Leben, die sinnbildlich für seinen moralischen Verfall stehen. Am Ende stirbt er an dem Gift. Diese literarisch schon sehr interessante Vorlage hat Ginastera zu einer auch musikalisch höchst eindrucksvollen Oper verarbeitet, die 1967 in Washington D.C. ihre Uraufführung erlebte. Eigentlich für das Teatro Colón in Buenos Aires gedacht, wurde die Oper vom damaligen argentinischen Präsidenten wegen ihres „sexuellen Gehalts“ auf den Index gesetzt. Erst 1972 erfuhr das Werk seine Erstaufführung im Heimatland des Komponisten.
Ein Zitat aus der Rezension der Uraufführung im TIME Magazine mag zur Charakterisierung dieser Oper dienen:
"This is such stuff as bad dreams are made on; and in Argentine Composer Alberto Ginastera's new opera Bomarzo, it is appropriately woven into the gripping nightmare of a tortured spirit. Commissioned by the Washington Opera Society and given its world première last week at Washington's Lisner Auditorium, Bomarzo is based on a prizewinning novel by Buenos Aires Art Critic Manuel Mujica Lainez, who also wrote the libretto. In 15 taut, hallucinatory scenes that take place mostly in the mind of Pierfrancesco Orsini, Renaissance Duke of Bomarzo, it flashes back over the events of the Duke's "secret life, which like the hump on my back, encumbered my soul."
Sighs & Moans. Bomarzo is taunted by his brothers and father; he is sexually ambivalent and frustrated, ghost-ridden and obsessed with death. Suspecting that his wife has been unfaithful with his brother, he orders the brother killed. Then, having built a garden of grotesque stone sculptures symbolizing his inner traumas, he unwittingly drinks poison and dies in the gaping mouth of one of his statues; his only benediction is a kiss from an innocent shepherd boy who skips by.
Musically, this lugubrious narrative is etched in a jaggedly dissonant score that takes Composer Ginastera even farther out than the twelve-tone serialism of his 1964 opera Don Rodrigo. Ginastera stacks up thick instrumental clusters, punctuates them with short, stabbing chords, sometimes uses what he calls "clouds," in which orchestra and singers improvise rhythmically suspended, ever-shifting textures. At various points in the piece, the string players clatter their bows on their instruments, the brassmen blow air tonelessly through their mouthpieces, the woodwinds bend notes into piercing quartertones. A 24-voice chorus in the pit sometimes comments on the action or makes weird noises underlining a dramatic moment; during the orgy scene, it sighs, moans, and murmurs the word love in several languages simultaneously."
Unter Kennern gilt diese Oper als eine der bedeutendsten des 20. Jahrhunderts.
Ein Mitschnitt aus Washington ist auf CD erhältlich:
Auf YouTube findet man die Aufführung aus dem Teatro Colón in voller Länge: